Csapatunk számtalanszor megtapasztalta már a különböző témájú és célözönségű weboldalak pr cikkes linképítésének nehézségeit. Több cikkírással próbálkozó kollégánk ütközött bele például az ötlettelenség szörnyű érzésébe, hiszen a keresőoptimalizálás nemcsak a minőségről, hanem a mennyiségről is szól: havi x cikket megírni egészen hosszú terjedelemmel, releváns mondanivalóval egész egyszerűen embert próbáló.
Hogyan lehet ezt a nem elhanyagolható jelentőségű feladatot gördülékenyen végezni?
Az alábbiakban hat pontban összefoglaljuk, mik a legfontosabb elemei az írás folyamatának, mire érdemes odafigyelni, és mit kerüljünk el messziről.
- Érdemes folyamatosan motivációt gyűjteni.
Mire gondolunk? Jegyzetekre. Még ha éppen más jellegű munkát vagy tevékenységet végzünk, nem pedig az írásba vagyunk belemélyedve, akkor is fel kell firkantani egy cetlire mindent, ami érdekes lehet az adott weboldal vagy webáruház tematikájához. Ha kifogytunk az ötletekből, és előkerül az egyik ilyen cetli, hálásak leszünk!
- A tájékozódás nem plágium, a másolás az!
Mivel manapság az internet az első számú megoldás minden felmerülő kérdésre, nem bűn, ha más, az adott témáról írt pr cikkből, esetleg blogról, vagy ha nagyon precízek szeretnénk lenni, tanulmányból tudakozódunk. Csapatunk szövegírói nem egyszer álltak szemben olyan témával, amelyhez szemernyit sem értettek – ilyenkor nem kell kőműves, vízvezeték-szerelő vagy fodrász tanfolyamot elvégezni, elég, ha az ember alaposan utánanéz, ez viszont elengedhetetlen a hiteles és informatív cikkhez! Az átmásolás viszont természetesen nem megengedett, és azon kívül, hogy plágiumnak számít, a Google rendszere is felismeri, hogy más szerző szövegét tüntettük fel egy cikkben.
- A válogatott szókincs mindennek a kulcsa – ahogyan a kulcsszavak is!
Mint bármelyik szövegírói feladat, a cikkírás is megköveteli a változatos szókincset, amely alapfeltétele az olvasmányos és minőségi szövegnek. Egy gyakorlott szövegírónak ez nem okoz gondot, azonban a pr cikkeknél még egy dologra figyelni kell: az adott kulcsszó fontosságára, amire rákeresve a Google rendszere feldobja a cikkünket. Egy konyhai gépeket árusító webshop linképítésekor például, ha egy termékismertető pr cikket írunk, a termék neve értelemszerűen többször is szerepel a cikkben, de ez nem csak a termék megfelelő leírása miatt fontos, hanem azért is, mert a Google így nagyobb eséllyel dobja fel a cikket találatként, ha valaki rákeres a termék nevére.
- A terjedelem kérdése
A terjedelem elsősorban attól függ, hogy milyen paramétereket adnak meg a pr cikkeket publikáló felületek. Ha megadnak egy minimum 2000 karakterszámú terjedelmet, akkor azt betartva érdemes körülbelül 2000 leütésnél is maradni, legfeljebb pár százzal túllépni, ugyanis a cikk műfajának általános ismérve a rövidség. A pr cikket, ha túl hosszú, a tudakozódni kívánó böngésző nem fogja elolvasni, hanem továbbugrik egy rövidebbre, ahol ugyanazokat az információkat kapja meg az adott témáról, csak tömörebben.
- A tartalom – a legkevésbé mindegy
Az általunk írt pr cikkben szereplő információkat ügyesen keresve valószínűleg más internetes forrásból is össze tudja szedni az olvasó. Ezért fontos, hogy azzal a tudattal álljunk neki az írásnak, hogy többet kell adnunk, mint egyszerű tájékoztatás, hiszen nagyon kicsi esélyünk van újdonságok közlésére. Legyen az valamilyen kutatás eredményeinek közlése, ismeretterjesztés, esetleg véleménykifejtés; mindenképpen törekednünk kell arra, hogy ne egy “rizsával teleszórt” felesleges cikket írjunk, hanem segítő szándékkal, hasznos tudnivalókból összeállított szöveget hozzunk létre. Ehhez segítségünkre van az alapos kutatómunka, az összegyűjtött érdekességek és a gondos megfogalmazás.
- Megfelelő képanyag
Végül, de nem utolsó sorban ki kell választanunk a szöveghez kompatibilis vizuális tartalmat. A képnek, videónak, esetleg gif-nek nem elég csak jogilag szabadon felhasználhatónak lennie; illetve passzolnia a szöveg hangulatához és mondanivalójához; feltűnő is kell, hogy legyen, hiszen gyakori, hogy a pr cikkeket közlő híroldal a képet közli először figyelemfelkeltésként, és csak a képre kattintva jutunk el magához a cikkhez. A hosszas írás és koncentrálás után egyébként jól tud esni egy kis levezető képkeresgélés – ezért azt tanácsoljuk, ezt hagyjátok a végére!
Reméljük, segíthettünk valamelyest a cikkírás menetén, mi is igyekszünk folyamatosan fejlődni ebben is, hiszen mindig van mit javítani!