A webáruházakban is legalább olyan nagy szerepe van a marketingfogásoknak, mint az offline kereskedelemben. Ebben a bejegyzésben összefoglaljuk, hogy mik a leggyakoribb felhasználási módjai a következő értékesítési technikáknak a webshopokban: downselling = olcsóbb termék eladása, cross-selling = kiegészítő termék eladása, upselling = drágább termék eladása.
A downselling tekintetében elmondható, hogy nem a legjövedelmezőbb és ezáltal nem is a leggyakrabban használt bevételszerzési módszer. Mégis jó, ha gondolunk azokra a vevőkre is, akik igénylik a termékünket/szolgáltatásunkat, csak olcsóbb árkategóriában. A legnépszerűbb downselling módszer a kedvezmény, amit megadhatunk egy bizonyos határidőig finoman sürgető célzattal – vagy tálalhatjuk úgy is, mint egyszeri akciót, ami szintén motivációt adhat a bizonytalan vevőnek. A kedvező ár kiemelése, például a főoldalon való elhelyezése az a módszer, amely a downselling figyelemfelkeltő jellegét emeli ki. Szintén erre szolgál a hírlevélben reklámozott akció, a vásárlás nélküli kosárelhagyás megelőzésére pedig gyakran kedvezményt ajánlanak fel az első vásárlásra/rendelésre.
A cross-selling esetében az online értékesítés legelterjedtebb fogása a csomagajánlat. Az eredeti termékhez kapcsolódó releváns kiegészítő termék szükséges, amelyet az egyre nagyobb csomagokban fokozatosan halmozni lehet. A/B tesztekkel lehet kideríteni, hogy mely termékhez mely kiegészítés a leginkább kelendő, ez alapján érdemes a csomagokat is kialakítani. A csomagokon kívül szintén nagyon gyakori módszer, hogy a termékoldal egy sávjában a kapcsolódó termékeket tekintheti meg a vásárló, és igen gyakran él is a lehetőséggel, hogy több terméket rendeljen meg egy tranzakcióval. Ezt a vevő vásárlási előzményei alapján is ajánlhatja a rendszer, vagy pedig a többi vevő által általában együtt vásárolt termékek alapján. A kiegészítő termékek eladásakor kedvelt marketingfogás, hogy rendkívül olcsón adják a főtermék mellé.
A upselling technikához pedig legtöbbször a kifejezetten hasonló termékek megjelenítése szükséges – ha már például van termék a kosárban, akkor a rendszer ajánl egy hasonlót, vagy jobbat, de mindkét esetben drágábbat-, és ha a vevő kicseréli a terméket, akkor még drágábbat ajánlhatunk, de természetesen kísérletezni kell, hogy milyen árkategóriában meddig mehet ez a módszer. A kosárba helyezés előtt, az egyszerű böngészéskor a legkedveltebb upselling fogások közé tartoznak a kiemelt vagy legkedveltebb termékek, amelyeket más vásárlók is értékeltek és ajánlanak, új termék, a szezonális ajánlatok, esetleg ingyenes kiszállítás felajánlása, amennyiben bizonyos érték felett történik a vásárlás.
Érdemes mindegyik módszer kipróbálása előtt ellenőrizni a vásárlási adatokat, és tájékozódni, hogy az adott témában/szolgáltatásban/terméktípusban mi az, ami jövedelmező technika lehet. A három módszer alkalmazása gyakran kombinálva történik, és folyamatosan figyelni kell az eredményeket, hogy a tesztekkel kiderüljön, melyik technikával alkalmazzuk melyiket.
