Az ember manapság, mikor egyre nagyobb gyakorisággal rendelünk termékeket online, már laikusként is fel tud sorolni pár dolgot, ami állandó küszködést okoz a webáruházak használata közben. Ezek miatt igen sokszor a vásárlás is meghiúsul, tehát a kereskedő számára is bevételkiesést okozhatnak ezek a hibák. Az alábbiakban felsorolunk pár gyakori webshop-jellemzőt, amik a webáruház optimális működését és sikerét lehetetlenítik el.
A legelső, ami szembetűnik, amint elkezdünk böngészni egy webáruházban, az az átláthatatlanság. Ez már a főoldalon feltűnik: ha nincs egy logikán alapuló elrendezése a design-nak, szöveges és képes tartalomnak; ha a termékek, akciók, feliratok hatalmas kaotikus összevisszasága fogadja a látogatót, meglehet, hogy az illető már az első pillantás után visszafordul. A termékoldalakra szintén ez vonatkozik, és érdemes elkerülni a szövegek és képek ismétlését a különböző aloldalakon, a dupliskálás kifejezetten rontja a találati listán elért helyezést.
Akinek mégis van türelme ahhoz, hogy megpróbálja kibogarászni az információkupacból azt, ami számára érdekes lehet, az meg fogja próbálni a termékek kategórialistáját megnyitni, esetleg szűrőt beállítani. Itt tűnik fel azonban a második nagy hiba: gyakran a termékek nincsenek precízen kategorizálva, vagy ha igen, olyan módon, amelyet csak maga a kereskedő vagy esetleg egy hozzáértő lát át, az átlag érdeklődő azt sem fogja tudni, merre kattintson, hogy eljusson a megfelelő termékhez. A szűrők pedig sokszor vakvágányra vezetnek – az árkategóriákkal általában nincs probléma, de az egyéb szűrőbeállítások néhol megtévesztőek, nem olyan termék ugrik fel a keresésre, amilyennek kellene, így a vevő azt gondolja, hogy nincs is az adott termék a webáruházban.
Ha a vevő sikeresen megtalálja a keresett terméket, még mindig meglehetősen sok probléma szokott fellépni, míg eljut a vásárlásig. Első körben érdemes odafigyelni, hogy a termékleírás annyi információt tartalmazzon a termékről, amennyit csak lehet. Az információhiány ugyanis döntő pont lehet abban, hogy a vevő visszalépjen a vásárlástól. A vevő általában tudni szeretne mindent, amit csak lehet a termékről, hiszen még így is kockázatot vállal a rendeléssel, mivel nem láthatja élőben. A gyártási hely, szavatossági idő, méret, anyag, minőség, garancia, stb. mind-mind ilyen információk, és még meg sem említettük, hogy van-e készleten, vagy hogy milyen kiszállítási opciók vannak. Természetesen a termékleírást is lényegretörően és átláthatóan kell megfogalmazni, nem a gyártótól kapott leírást használni, mert az a webáruháznak a Google találati listáján elért helyezését is nagyban ronthatja.
Fizetéskor is jöhetnek elő komplikációk, amik egy pillanat alatt eltántorítják a vevőt a fizetéstől. Ha túl bonyolult a fizetési folyamat, ha nem lehet regisztráció nélkül vásárolni, ha hirtelen plusz költségek merültek fel, vagy ha nem rugalmas a rendszer a különböző fizetési módok tekintetében, a kosár könnyen kiürülhet, hiszen a vevő tisztában van vele, hogy pár kattintással megveheti máshol a kívánt terméket. Fontos, hogy egyértelmű legyen, hogy hol tárolja a rendszer a kosárba helyezett árucikkeket, hogy hol lehet még ezek mellé újabb terméket keresni még a fizetés előtt,hogy mik a szállítási feltételek, hogy tudja a vevő, hol tart éppen a fizetési folyamatban, hogy értesítést és számlát kapjon a fizetésről.
A kiszállítást illetően gyakori hiba, hogy nem egyértelműek a szállítási módok és díjak, illetve hogy túl magas a szállítási díj. Érdemes, még ha nem is folyamatosan, de szezonálisan ingyenes kiszállítást ajánlani, főleg, ha az adott termék eleve magasabb árkategóriában van.
Összefoglalva elmondhatjuk, hogy a webáruház kialakításakor célszerű fejben végiggondolni a rendelés menetét, és annak minden pontján igyekezni a vevő kedvében járni, hiszen a legjobb motiváció az online vásárlásra, ha a terméken kívül a platform is minőségi.